SON DUYURU
Gezitopya.com bünyesinde gezi anılarını yazabilecek yazarlar aranmaktadır.

Efes ( Ephesus) Antik Kenti

Bugün sizlerle iki günlük İzmir anılarımı paylaşacağım.  İki günlük iznim varken( turizmciler bilir bizim izin günümüz hafta da bir gündür).  Biraz gezeriz diyerek çıktık yola. Gittiğimiz de günümüz yollarda geçmesin diyerek  Selçuk tarafın da kaldık. Geçen sene şirinceye gitmiştim. Zamanım olmadığı için Efes’i görememiştim. Bu sene de Gezmelere doyamadığım, saatlerin nasıl geçtiğini  anlamadığım  Mermer kaplı şehirden sizlere bahsedeceğim. Kos Adası yazısı için lütfen tıklayınız..

İzmir Nerede Bulunur?

İzmir’in Selçuk ilçesinde bulunmakta. İzmir ile Selçuk arası 80km. Ben Bodrum’dan İzmir’e gittim gerçi yaklaşık üç, üçbuçuk saatte gidebilecekken iş çıkışı yola çıktığım için önce yol üzerin de Bafa gölünün orada birşeyler atıştırdık ardından, Aydın Söke’de bir AVM de biraz gezerek ve birşeyler içerek yolu birazcık uzattık. Akşam da Selçuk’taydık. Biraz gezdikten sonra kalacağımız yere gittik. Ertesi sabah yoğun bir gün bizi bekliyordu. Sabah kalkınca öncelikle güzel bir kahvaltı için çok övdükleri Değirmenli bir restoran’a gittik. Serpme kahvaltısı gerçekten de çok güzeldi. Peynir çeşitlerinin bol olması ve reçelleri iyidi. Övdükleri kadar da varmış.  Oradan da en çok merak ettiğim yere Efes’e geçtik.  Efes’e girerken araçlarınızı park ettikten sonra küçük dükkanların olduğu bir yerden geçiyorsunuz. Magnetler, süs ve hediyelik eşyalar hatta yöresel kıyafetler bile bulabiliyorsunuz.  Bu arada  İzmir’den Selçuk’a gidebilmek için tren ya da minibüsü tercih edebilirsiniz. Efes’in açık olduğu saatler;yaz aylarlarında 08.00 ile 19:00 arasında kapılarını ziyaretçilerine açarken, kış aylarında ise 08:00 ile 17:00 arasında ziyaret edebilmek mümkün.

Efes’e giriş ücreti 60TL.  Dilerseniz 70TL ödeyerek müze kartı alarak bir sene boyunca müzeleri ücret ödemeden gezebilirsiniz. Öğrencilere ise bir yıllık müze kart ücretleri 30TL. Anadolu’nun en önemli antik kentleri arasında yer alan Efes; günümüz de yılda 1,6 milyon kişinin ziyaret ettiği Türkiye’nin en önemli açık hava müzesidir.  Efes’in  sadece % 14’ü günümüzde ortaya çıkmıştır.  Ayrıca Dünya da Mermer kaplı şehir olarak bilinmektedir. Anadolu’nun batı kıyısında önemli bir Roma kenti olarak bilinen antik bir Yunan kentiydi. Klasik Yunan döneminde var olan İyonya’nın on iki şehrinden birisiydi. Eşi benzeri olmayan efsanelere göre  kadın savaşçılar tarafından kurulduğu söyleniyor.

M.Ö altı binli yıllara kadar uzanan geçmişiyle, sekiz bin yıllık geçmişe sahip olan bu kentte gezerken asırlar arasında gezdiğinizi hissedeceksiniz. O dönemler de ki asillere, soylulara ve imparatorlara şahitlik edeceksiniz. Küçük Menderes nehrinin sularının aktığı körfezin yakınlarına kurulmuş bir liman kentidir. Efes’i bu kadar önemli kılan da liman kenti olmasıydı. Bu sayede kültür, sanat ve ticaret alanlarında ilerleme sağladı ve bulunduğu dönemin varlıklı şehirlerinden birisi oldu. İlk olarak  arkeolojik araştırmalar british Museum adına J.T. Wood tarafından 1869 yılında başlamış. Ardından Artemis Tapınağını bulmak için araştırmalarına 1904 yılından sonra D.G. Hogarth devam etmiş. Günümüz de  çalışmalarını sürdürmekte olan  Avusturyalıların Efes ile ilgili araştırmaları  ilk olarak 1895 yılında Otto Benndorf tarafından başlatılmış (Efes de gezerken okuduğum ve kitaplardan okuduğum bilgileri sizlerle paylaştım).

Efes’e girdiğiniz zaman yukarı ve aşağı olmak üzere iki tane kapısı var. Aşağı kapı girişi antik kent tiyatro bölümünün yer aldığı taraftadır. Yukarı kapı ise Meryem Ana evinin olduğu yol üzerindeki Megnesia kapısıdır. İlk girdiğiniz zaman devlet hamamlarını görüyorsunuz. Şehre dışarıdan gelenler önce temzilensinler ve o şekilde gidecekleri yerlere temiz bir şekilde devam etsinler diye hamamları Roma şehir devletlerinde şehrin girişine yaparlarmış. Keşfetmeye devam ederken karşınıza ODEION çıkıyor. Odeion’un önünde ki meydan devlet agorası, dini ve resmi törenlerin düzenlemiş olduğu yer.

Oradan ticaret agorası sizi karşılıyor. Mermer caddenin başladığı  yerde,ayrıca mermer cadde büyük tiyatro ile Celsus kütüphanesi arasında da ulaşımı sağlamakta.  Mermer cadde o zamanların en önemli ticaret merkezi olarak biliniyor. Meryem kilisesi bu cadde de kuzey de kalıyor. Hristiyanlığın dünya üzerinde ki ilk kiliseleri arasında yer alıyor.

Celsus kütüphanesi ;Günümüze kadar varlığını sürdürebilmiş bir yapıdan bahsediyoruz. Benim gibi kitap okumak sizin için olmazsa olmazlardan ise buraya bayılacaksınız. Celsus kütüphanesinin kuşkusuz en dikkat çeken yanı ön tarafının ihtişamlı olması. Eskiden alt katında dört kadın heykeli varmış. Bunlar bilgiyi, aklı, anlayışı ve fazileti temsil ediyormuş. Günümüzde ise bu dört kadın heykeli Viyana Müzesi’nde sergileniyor. Zamanın da her kaynakta farklı rakamlar olduğu için ortalama 9.000 ile 11.000 aralığında kitap rulosunun olduğu varsayılıyor, bu kitapların alınması içinde yaklaşık 20.000 altın para bağışlandığı yazıyor kaynaklarda.

Gezmeye devam ederken karşınıza Hadrian Tapınağı çıkacak; zamanın da Roma imparatoru Hadrianus’u onurlandırmak için yapılmış. Tapınağın girişinde bulunan kapı kirişi üzerinde ki kabartmalar gününüz de hala çekiciliğini korumaya devam ediyor.  Bir sonra ki yer Prytaneion (Belediye Binası);Diplomatik işlerin yürütüldüğü ve imparatorların heykellerinin bulunduğu yer burası. Artemis heykelleri bu alanda ki çalışmalar da ortaya çıkmış. Ve Yamaç evleri sizlere Efes ile anlatabileceğim son noktam. Yamaç evlerini Efes’i ziyarete gelmişken gezmenizi tavsiye ederim. ayrıca Yamaç evlerini gezmek için Efes Müzesi giriş ücreti dışın da burayı gezebilmek için de 30TL civarında bir ücreti var. Buranın da özelliği kentin seçkinlerinin ve zenginlerin zevkleri hakkında bilgiler edinebiliyorsunuz.   Müzenin içersinde bulunan cafe de soğuk bir limonata içtikten sonra biraz dinlendik ve İzmir için sefer de yola çıktık.

İzmir Efes Müzesi

Efes Müzesine sabah erken saatler de gitmenizi önerebilirim. Gezebileceğiniz ve gezdikçe de büyüleneceğiniz bir atmosfere sahip.  Açıklayamadığım ama gezebileceğiniz diğer yapıtlar ise; Magnesia Kapıs, Domitianus Tapınağı, Pollio Çeşmesi, Herakles Kapısı, Skolastika Hamamları, Latrina, Traian Çeşmesi, Memmius Anıtı bu yapıları da görmeden çıkmayın derim.

Sulçuk çevresini buraya kadar gelmişken gezelim diyorsanız. Size bahsettiğim gibi geçen sene Şirince’ye gitmiştim. Oraya da mutlaka gidip közde kahvenizi içip, Közde kahve bahsettiğim fotoğrafta yer alıyor) birbirinden lezzetli şaraplardan da tadabilirsiniz. Köy sokaklarını gezerken birbirinden güzel manzaralarla karşılaşıyorsunuz.  Ara sokaklarda kaybolurken şarap evlerini ve eski Rum evlerini de görebilirsiniz. Minik çarşısından ilerlerken biraz yukarıda Aziz John Baptist Kilisesi’ni gezebilirsiniz. Gezerken açıktık hadi gözleme yiyelim diyorsanız da Kiliseye yakın ve Şirince’yi görebileceğiz Ayşe hanımın yerine gitmenizi tavsiye ederim.

Aynı zamanda Nesin Matematik Köyünü de orada gezebilirsiniz. Şirinceye arası yaklaşık 1 km. Matematik alanında faaliyet veren eğitim  kurumu.  Geçen seneden aklımda kalanlarla Şirince’yi de sizlerle paylaştığıma göre gezimin devamına dönebiliriz.

Efes turumuz bitince İzmir için yola çıktık.  İzmir’e vardığımız da  önce Alsancak’ta biraz gezindik eee tabi çimlere de serildik. Ardından Karşıkaya geçtik. Üç sene önce kısa da olsa Karşıyaka da yaşamıştım. İzmir’e kadar gelmişken buraya da gelelim dedik.

Artık açıktığımız için ben sebze ağırlıklı için ve yanımdakiler de et yemekleri ağırlıklı beslendikleri için hepimizin bir şeyler yiyebileceği bir yer ararken Piraye Bostanlı restoranı keşfettik.

Et, balık, meze çeşitleri oldukça bol. Oradan yolunuz geçerse Bir kadeh rakı ve o güzel mezelerden de tadım derim. Sizler için bir kaç tane de fotoğraf çektim. Benim için her gittiğim yer de ve günlük yaşamımda da yemek yemeyi çok sevdiğim için beğendiğim yerleri de sizlerle paylaşıyorum. Kos yazım da olduğu gibi bu gezi yazımda da oldukça nerede neler yiyebilirsiniz onlardan da bahsetmek istedim.  Diğer gezi anılarımda görüşmek üzere.

“Efes ( Ephesus) Antik Kenti” için 3 cevap

1. Ayla dedi ki:

Teşekkür ediyorum

2. Süleyman dedi ki:

En kısa zamanda gitmek ve görmek istediğim yerlerden biri olan ve tarih kokan Efes antik kent için,aydınlatıcı ve yol gösterici bilgiler paylaştığın için teşekkürler Esra hanım.

3. Atiye dedi ki:

Evet çok Harika biryer ve sizde çok güzel ve anlatmışsınız tşkler